ابراء یکی از الفاظی است در حقوق قراردادها و قراردادها بسیار با آن مواجه می شویم.
خالی از لطف نیست که برای افزایش میزان اطلاعات حقوقی خود مقداری با این موضوع آشنا شویم.
ماده 289 قانون مدنی ابراء را به این شیوه تعریف کرده است که : ابراء عبارت است از داین(طلبکار) از حق خود به اختیار صرف نظر نمیاد.
تا حدی زیادی معنی ابراء برای مشخص شد و همانطور که از ماده بر می اید ابرائ یعنی اینکه فردی به اختیار خود از طلبی که دارد صرف نظر می کند
دو چیز در ابراء اهمیت دارد و ان این است که اولاً ابراؤ صرف نظر کردن از یک دین وطلب است
دوم اینکه ابراء باید اختیار باشد و در صورتی که به اجبار و با اکراه باشد موثر نیست.
اگر شما از دین خود صرف نظر کنید به ان ابراء می گویند ولی در کنار ابراء ما نهادی در علم حقوق داریم به نام اعراض.
اعراض صرف نظر کردن از یک حق عینی است. برای مثال زمانی که شما شئ ای وسایل خانه خود را نمیخواهید و آن را در مقابل دسترس همه و خارج از تصرف خود قرار می دهید به آن اعراض می گویند.
مااند اینکه فردی لوازم کهنه منزل خود در کوچه قرار می دهد.
ابراء باعث ساقط شدن دینی که وجود داشته اما در برخی از موارد بدهکار طلب خود را به مدیون (بدهکار) می بخشد و به اصطلاح هبه می کند.
حالا تفاوت زمانی که طلبکار طلب خود ابراء می کند با زمانی که طلب خود به بدهکار می بخشد چیست؟ در ظاهر برای افراد جامعه شاید این دو امر تفاوتی نداشته باشند اما در باطن تفاوت های اساسی دارند که به بیان تفاوت های این دو می پردازیم:
زمانی که میخواهید طلب خود را ابراء کنید نیاز نیست که مدیون(طلبکار) این کار را قبول کند ولی زمانی که میخواهید طلب خود را ببخشید حتما باید طلبکار این امر را قبول کند و تا زمانی که قبول نکرده است، بخشش طلب محقق نمی گردد.
زمانی که بدهی ای را ابراء کردید دیگر نمیتوانید پشیمان شودید و طلب خود را بخواهید اما زمانی که طلبی را بخشیدید به دلیل اینکه آن را هبه کردید و هبه قابل رجوع است هر زمان که خواستید میتوانید از این بخشش رجوع کنید.
آیا میتوانیم برای اینکه فردی را ابراء کنیم برای آن شرط عو بگذاریم؟
به این معنا که من میخواهیم طلبم را به شما ابراء کنم ولی شرط می گذارم در صورتی طلب خود را ابراء می کنم که کتاب رمان آقای فلانی را به من بدهی.آیا این امر ممکن است؟ ابراء انجام شده صحیح است؟
پاسخ به این سوال مثبت این و ابراء انجام شده نیز صحیح است اما باید بیان کنیم که این شرط عوض نیاز به قبول بدهکار دارد اگر او این شرط را قبول کرد ابراء صحیح است.
آیا شخصیتی کسی که میخواهیم طلب او را ابراء کنیم در این امر تاثیری دارد؟
موضوع را با مثالی برای شما شرح می دهیم.
تصور کنید شما از فردی طب دارید و طلبکار به شما مراجعه می کند و بیان می کند که وضع مالی مناسبی ندارد و شما بخاطر این موضوع طلب او را ابراء می کنید.
و یا به تصور اینکه فردی فوت کرده است شما او را ابراء می کنید.
اما بعد متوجه می شوید که آن فرد فقیر نبوده است و یا فوت نکرده است.
آیا این ابراء صحیح است؟
خیر اشتباه در شخصیت مدیون موجب بطلان ابراء است.
شماره تماس : 02134567878
ایمیل : info@moshverOnline.com
ویژگی های اپلیکیشن عدلینو
عضویت در خبرنامه
برای دریافت تازه ترین ها اولین نفر باشید
© تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد. طراحی سایت اختصاصی طراحی اپلیکیشن